Select Page

Slimme bedrijven hebben nu een vacature voor een journalist, omdat online het steeds meer gaat over het publiceren van waardevolle content. Met een brochure-achtige website doe je niet meer mee.

Schrijf waardevolle artikelen en je wordt gevonden in Google. Maak het nieuws en je wordt gezien als kennisleider in je branche. Dat is de beste basis voor online leadgeneratie die je kunt leggen.

Maar het lukt niet elk bedrijf om een journalist in dienst te nemen, of een copywriter, om al die content te produceren. Outsourcing is een optie, maar denk ook eens aan een aanvulling in de vorm van content curatie.

Inleiding content curatie?

Bekijk onderstaande educatieve presentatie:

Het proces van content curatie bestaat uit 5 stappen

1. Identificeren van bronnen – Welke zijn interessant voor jouw prospects en klanten?
2. Verzamelen – Verzamel content per onderwerp
3. Documenteren – Leg de oorspronkelijke bron van de content vast
4. Context – Verschaf context en plaats het artikel in een kader
5. Delen – Presenteer de informatie op een handige manier die past bij jouw doelgroep

H/T 5 steps: Content Curation for Marketing by Slaw

Voorbeelden van content curatie tools

Eenvoudige gratis tools die onder content curatie vallen zijn bijvoorbeeld Storify en Scoop.It. Je kunt eenvoudig over het web surfen en artikelen toevoegen aan jouw Scoop.it pagina. Hierop wordt een gedeelte van het artikel gepubliceerd, inclusief visual.

Een andere tool die samenwerkt met WordPress of elk ander systeem waarin je de beschikking hebt over een HTML editor is CurationSoft. Hiervan is een gratis versie beschikbaar en je kunt upgraden naar PRO voor slechts 59 dollar per jaar.

Van een heel andere orde is Curata. Hiermee bouw je aan een professioneel informatieportal.

En wil je nog verder gaan en “boven de publicaties uitstijgen” dan hebben we daarvoor BuzzTalk. BuzzTalk monitort het internet op de door jou gekozen zoekvraag. Hierbij wordt de informatie verrijkt en kun je daardoor analyses uitvoeren. Zo ontdek je eerder patronen dan wanneer je alleen maar naar de losse publicaties an sich kijkt. Door naast gecureerde content te schrijven over deze patronen en andere ontdekkingen die je doet wordt je pas echt een expert in je vak oftewel… thought leader.

En wat heeft jouw doelgroep hieraan?

Curator in een museumAan de ene kant is content curatie een methode om eenvoudig content te maken door het verzamelen van bestaande artikelen. Aan de andere kant hebben we de websitebezoekers, waaronder wijzelf, die geconfronteerd worden met een dagelijks groeiend internet waarin we wel de ‘pareltjes’ willen blijven ontdekken. De beste artikelen, de nieuwe trends, etc. Daarbij helpen informatieportals die actief onderhouden worden, waarbij artikelen worden gereviewed voordat ze worden publiceerd en waarbij ze in een context worden geplaatst.



Meer over content curatie »