Select Page

Brian Dean heeft een lijst samengesteld met 200 rankingfactoren; factoren die bepalen waar jouw website staat op de zoekresultatenpagina van Google. We noemen dat SEO factoren als in de zaken die belangrijk zijn voor zoekmachine optimalisatie.

Sommige van deze SEO factoren zijn zeker waar en andere zijn puur speculatie. Daarbij komt dat 200 wel heel veel is om rekening mee te houden. In de lijst staat helaas de prioriteit van de factoren niet aangegeven. Het is allemaal onderdeel van het geheime algoritme van Google.

Dus waar moet je dan nog op letten?

Wat zijn de belangrijkste SEO rankingfactoren voor nu?

Elk jaar proberen zoekmachine optimalisatie experts samen uit te vinden wat belangrijk is en wat alweer passé is. Voor dit jaar zijn de meest belangrijke factoren:

  • Content die waarde toevoegt en verrijkt is met media.
  • Relevante zoekwoorden die met elkaar in verband staan (niet zomaar het herhaaldelijk gebruiken van een enkel keyword; dat was vroeger een goed werkende praktijk maar als SEO-er moet je met je tijd meegaan; denk topics in plaats van keywords).
  • Aantal en kwaliteit van de backlinks (links naar je website).
  • Menselijke signalen dat de content goed en relevant is (hoge click-through-rate, lage bounce rate, hoge time-on-page).

Allemaal erg logische zaken toch? Als je gewoon je boerenverstand gebruikt en schrijft met je ideale klant voor ogen dan heb je die lijst met 200 factoren helemaal niet nodig (vandaar ‘voor nerds’ 😉 ). Dit zijn ook geen factoren die van het ene op het andere jaar ineens niet meer meetellen.

Dat wil niet zeggen dat Google niet verandert. Integendeel! De formule die Google hanteert om een volgorde aan te brengen in de zoekresultaten (hun algoritme) verandert in tijd. Continu voeren ze kleine veranderingen door en zo nu en dan ook hele grote waardoor het pak kaarten even flink geschud wordt. De beruchtste updates starten met een P: Panda (om websites met flinterdunne slecht geschreven content te laten zakken, vooral als die omgeven was door een overvloed aan advertenties) en Penguin (om websites met een obscuur linkprofiel en onnatuurlijke links aan te pakken).

Je ziet deze updates en meer in onderstaande infographic van HubSpot en Moz. Een heleboel gobbledygook taal, maar het komt er op neer dat je gewoon focust op het leveren van unieke content en kwaliteit.

infographic google algorithm changes keyword seo

In dit kat-en-muis spelletje wil je niet verzeild raken als ondernemer. Ga je, of je zoekmachinebureau, vol in op een enkele factor of neem je ogenschijnlijk handige shortcuts, dan kan Google je zien als ‘spammer’ en dat wordt – vroeg of laat – gestraft. Zo ging het in het verleden steeds. Het doel: kwaliteit handhaven en zorgen dat mensen websites maken met het belang en de interesse van hun publiek voor ogen. Wanneer mensen een fijne zoekervaring hebben in Google dan zullen ze deze zoekmachine blijven gebruiken en verdient Google meer geld aan advertenties. Het is dus van levensbelang voor hen om het gamen van het algoritme tegen te gaan.

Voorbeeld SEO websitetekst met overoptimalisatie voor Google

Google wordt niet jouw klant. Dus waarom zou je ook ‘voor Google’ schrijven zoals je in het screenshot hierboven ziet? In plaats van focus op veel traffic (veel bezoekers) kun je je tijd en aandacht beter besteden aan het aantrekken van de juiste bezoekers. Je conversie (van bezoeker naar lead en uiteindelijk naar klant) zal dan ook veel hoger zijn. Dat betekent dat je ook minder bezoekers nodig hebt.

“A few years ago, many organizations were blogging regularly and consistently around keyword topics, but at word counts of around 250 words. That was the conventional wisdom for making sure your post would register with Google. More is not better unless the content is truly helpful and makes an impact with the audience. Simply serving Google doesn’t work anymore.”

– Joe Pulizzi, Content Marketing Institute

SEO webteksten voorbeeld van overoptimalisatie

Misschien het je nu de indruk gekregen dat SEO slecht is en manipulatief, en dat kán het ook zijn (we noemen het dan black hat SEO). Op de korte termijn kun je dan zeker effect zien, maar je weet nooit hoe lang je succes zal duren.

Wanneer je SEO toepast met een lange termijn visie en het belang van je publiek voor ogen is het juist een goed iets. Je helpt Google je website beter te indexeren en te laten begrijpen waar deze over gaat. Gelukkig wordt Google steeds slimmer.

Meer weten over zoekmachine optimalisatie?

Klik hier voor de lijst met 200 SEO factoren »
…zodat je weet dat er niet gewoon één silver bullet tip is om als een raket in Google te stijgen.

En klik hier voor de korte doable versie »
…zodat je het overzicht weer terug hebt en kunt focussen op wat belangrijk is.

“Complex is interesting, simple is doable.”