Moe van vermoeidheid?

Over een tekort aan energie

Wanneer is vermoeidheid niet ‘normaal’?

Vermoeid zijn we allemaal wel eens. Als je weet hoe het komt en je snel weer bent opgeladen zul je je er niet druk om kunnen maken.

Als je hebt moeten pieken op het werk, zwaarder hebt gesport dan je gewend bent of slaaptekort hebt door een huilende baby dan weet je waarom je moe bent. Meestal herstel je dan vanzelf wel weer.

Maar heel langzaam herstellen van vermoeidheid is niet normaal. Altijd moe zijn, of heel snel moe zijn ook niet. En onverklaarbaar moe zijn is zeker niet normaal.

Voor je verder leest eerst even dit

Heb je last van 'onbegrepen moeheid'? Maak dan eerst een afspraak met je huisarts. Hij/zij kan dan bepaalde ziekten uitsluiten voordat je, al dan niet aanvullend, een complementaire behandeling start.

Ben je vermoeid? Leg je er niet bij neer

Als je niet uitkijkt gaat vermoeidheid je hele leven beheersen. Vermoeidheid grijpt overal op in. En als het te lang voortduurt en er geen verbetering in komt raak je in een negatieve spiraal.

Pak daarom vermoeidheid altijd zo snel mogelijk aan. Vermoeidheid maakt inactief en een inactief leven vergroot weer de vermoeidheid. Op een gegeven moment heb je niet eens meer de puf om er wat aan te doen. Of ga je zelfs geloven dat voor jou verbetering niet mogelijk is. Vermoeidheid kan namelijk ook je denken beïnvloeden.

Geef het doorbreken van die negatieve spiraal de hoogste prioriteit. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt.

 

Accepteren wat je niet kunt veranderen is verstandig, toch?

Dat klopt, maar let goed op dat je níet accepteert wat je wél kunt veranderen.

Je hebt meer invloed dan je nu misschien nog denkt.

Jouw energiemetabolisme is geen vaststaand gegeven. Je kunt invloed uitoefenen op de processen en systemen die zorgen voor het aanmaken van energie, het verdelen van energie en het gebruiken van energie.

Door het oplossen van verstoringen hierin gaat je lichaam herstellen. Zo kom je weer terug in balans en krijg je steeds meer energie tot je beschikking. 

Geen vage hocus pocus, maar keiharde biochemie.

Meer energie maakt alles gemakkelijker

Met meer energie kun je meer ondernemen, dingen doen en mensen ontmoeten. Meer gezelligheid ervaren omdat je zelf ook gezelliger bent. Je kunt weer genieten.

Met meer energie haal je meer uit een dag en meer uit jezelf. Je bent hebt meer focus, je presteert beter en je kunt meer verdienen. Je ervaart weer vervulling.

Wanneer je bruist van energie is alles makkelijker. Je kunt meer aan, overziet het geheel, en je mogelijkheden om zaken te veranderen die je anders wilt hebben zijn groter.

Zo kom je juist weer in een opwaartse spiraal. 

Elementen van energie

Vermoeidheid heeft zelden één oorzaak. Veel vaker is het een combinatie van factoren die maakt dat je energie suboptimaal is. Hieronder zie je een aantal aspecten die invloed hebben op je energieniveau.

Voeding

Goede voeding levert de bouwstoffen, brandstoffen en cofactoren die je nodig hebt om alle processen in je lichaam, waaronder het maken van energie, goed te laten verlopen.

Voeding gaat niet alleen over wat je eet en drinkt, maar ook over hoeveel en wanneer. En over wat je niet eet.

Immuunsysteem

Een actief immuunsysteem verbruikt veel energie. Vandaar dat je met griep alleen maar uitgeteld op de bank wilt hangen.

Ook een sluimerend actief immuunsysteem is een energievreter, met gevolgen voor de energieverdeling in je lichaam.

Stress

Chronische stress beïnvloedt een heleboel processen in je lichaam en kan daarmee gemakkelijk leiden tot vermoeidheid.

Slaap

Slaap is ontzettend belangrijk vanwege de herstel- en reparatieprocessen die dan lopen.

Niet alleen hoeveel uur je slaapt, maar ook de kwaliteit van je slaap en wanneer je slaapt is belangrijk.

Toxinen

De mitochondriën die onze energie maken zijn gevoelig voor toxinen in onze leefomgeving.

Ook bepaalde medicijnen dragen bij aan het ontstaan en het in stand houden van vermoeidheid.

Spijsvertering

Wanneer je gezond eet, maar je voeding niet goed verteert kun je het ook niet opnemen.

De waardevolle stoffen komen dan onvoldoende terecht op de plaats waar je ze hard nodig hebt.

Beweging

Verschillende vormen van lichaamsbeweging dragen bij aan meer energie. Dat betekent overigens níet dat je naar de sportschool zou moeten om meer energie te krijgen.

Microbioom

De mens is een ‘superorganisme’. In ons leven vele bacteriën waar onze gezondheid en daarmee ons energieniveau van afhankelijk is.

Hormonen

Hormonen en neurotransmitters zijn de boodschapperstoffen van je lichaam. Veranderingen hierin kunnen leiden tot vermoeidheid en een gebrek aan energie.

Psychosociale aspecten

Lichaam en geest zijn verbonden en beïnvloeden elkaar.

Een sociaal netwerk, gevoel van veiligheid en geborgenheid, plezier en vervulling hebben effect op je gedrag en je energieniveau.

Lever

Bij de lever denken velen aan detox, maar de lever is meer dan een ontgiftingsmachine. Talloze biotransformatieprocessen zijn noodzakelijk voor ons welzijn.

Het symptoom is zelden de oorzaak

Vermoeidheid is niet-specifiek. Het zegt eigenlijk alleen maar dat er ergens iets niet goed werkt. Je lichaam heeft allerlei strategieën om zo lang mogelijk goed te blijven functioneren, maar uiteindelijk gaan er ergens gezondheidsklachten ontstaan. 

Daar waar de klachten ontstaan is niet altijd ook de plaats waar behandeld moet worden. De oorzaken moeten vaak ergens anders gezocht worden. In één of meer verstoorde werkingsmechanismen. 

Wanneer oorzaken geen aandacht krijgen is het behandelen van vermoeidheid als dweilen met de kraan open.

Elke symptoomgerichte behandeling loopt het risico alleen de gevolgen van een verstoord mechanisme te maskeren. Het probleem blijft bestaan, maar je hebt er op korte termijn even geen last meer van.

Dat is als het afplakken van het waarschuwingslampje in je auto. Even denk je ‘ha, snel opgelost’. Om dan later ‘ineens onaangenaam verrast’ te worden. 

Energietekort leidt tot lichamelijke klachten, maar ook tot mentale en emotionele klachten. Denk aan een verlies aan concentratie, focus, daadkracht, creativiteit en oplossingsvermogen. Je kunt meer heetgebakerd worden, ‘een kort lontje’ krijgen, of je kunt depressieve gevoelens en gedachten ontwikkelen. 

Dat waar je vatbaar voor bent, zal als eerste mis gaan.

Een energietekort dat te lang blijft voortduren is ook weer de oorzaak van nieuwe gezondheidsproblemen. Daarom moeten we de neerwaartse spiraal naar boven gaan buigen.

Ben jij de beste versie van jezelf?

Wanneer jij meer energie hebt is dat beter voor jou én voor iedereen in je omgeving.

Energie heb je voor alles nodig. Niets werkt zonder energie.

Een paar artikelen over energie en vermoeidheid

Melatonine: Hoe maak je dit slaaphormoon?

Melatonine is ons slaaphormoon. Hormonen zijn de boodschapperstofjes in ons lichaam die opdrachten doorgeven. Maar zonder hormoon, geen opdracht en dus ook geen uitvoering van de taak. En dan lig je wakker. Wat heeft jouw lichaam nodig om melatonine te maken?

Lees meer

Zet nu koers naar meer energie

Jij staat aan het roer van je leven.

Je kunt koers zetten naar meer energie.

Daarbij bepaal je zelf hoe snel je wilt varen. En hoe snel je kunt varen.

Verbeteren doen we in ons eigen tempo. De bestemming is hetzelfde: meer energie.

De route daarnaartoe is voor iedereen anders en wordt bepaald door waar je nu bent, en hoe je daar kwam.

Share This